Podnikateľský plán

Podľa prieskumov a nie podľa mesačného horoskopu je nedostatočné plánovanie a chýbajúci biznis plán až tretím najčastejším dôvodom zlyhania podnikania. Ak plánujeme, vieme oveľa rýchlejšie začať podnikať, získať kapitál, rýchlejšie rastieme a navyše máme vraj až o 40 % väčšiu šancu na prežitie ako podniky, ktoré biznis plán nemajú. Minimálne pre tieto dôvody je dobré mať aspoň základný podnikateľský plan či už podnikáte s predajom športových kočíkov alebo s čímkoľvek iným.

Na čo potrebujem podnikateľský plán?

Kvalitný biznis plán možno využiť napríklad na:

  • Získanie bankového úveru.
  • Získanie investorov venture kapitálu a private equity investícií.
  • získanie podnikateľského partnera
  • Určenie vlastných podnikateľských plánov a smerovania do budúcnosti

Mal by obsahovať minimálne tieto časti:

Titulná strana

Zhrnutie podnikateľského plánu

Je to krátky opis toho, prečo váš podnikateľský plán vznikol a na aký účel ho budete používať. V tejto časti je dobré stručne predstaviť podnikateľský nápad, jeho hlavné body, ciele, základné informácie o produkte a ak je treba aj na čo sa plánuje využiť získané financie. Určite tu nepíšte, že ste sa rozhodli podnikať kvôli tomu, že ste to čítali v mesačnom horoskope.

Opis spoločnosti

Tu je dôležité venovať sa cieľom podniku a stratégie jeho smerovania do budúcnosti. V stručnosti môžete opísať aj doterajšie najdôležitejšie míľniky podniku.

Produkt alebo služba

Táto časť je venovaná produktu alebo službe, ktorú poskytujete. Opíšte jeho najdôležitejšie funkcie. Napíšte, prečo je najlepší a v čom sa odlišuje od konkurencie. Napríklad ak sa rozhodnete predávať športové kočíky napíšte všetko podstatné, prečo ste sa pre tento produkt rozhodli a kde vidíte jeho výhody.

Trh a konkurencia

V pláne je dôležité spomenúť aj informácie o vašom trhu, na ktorom budete pôsobiť a najdôležitejších konkurentoch. V pláne marketingu píšete o tom, ako chcete svojich zákazníkov presvedčiť, aby si kúpili váš produkt. Riešite tu reklamu, PR a iné možnosti komunikácie, ale aj cenu, produkt a a distribúciu.

Manažment

Časť manažment je venovaná organizačnej štruktúre podniku. Venujte sa tomu, aké máte zloženie personálu, ale aj riadiaceho manažmentu. Ideálne je, ak sa stručne dotknete aj doterajších úspechov kľúčových pracovníkov.

Finančný plán

Ide o jednu z najdôležitejších, no zároveň najzložitejších častí biznis plánu. Je potrebné pripraviť základné skrátené účtovné výkazy – súvahu, výkaz ziskov a strát a cash flow približne na 5 rokov dopredu. V každom prípade je potrebné vychádzať z reálnych čísiel a rozhodne radšej nič neprikrášľovať.